Den operative markedsførerens guide til Facebook-markedsføring

digital-marketing-with-laptops

Innhold

  1. Markedsførerens beste venn
  2. Facebook-sider
  3. Publikum
  4. Virkemidler
  5. Annonsering

Markedsførerens beste venn


Facebook ble grunnlagt i 2004 og selskapets uttalte visjon er å gi mennesker mulighet til å bygge fellesskap og bringe verden nærmere. Det er hersker ingen tvil om Facebooks globale innflytelse, og bare i Norge har Facebook 3,4 millioner brukere per Q2 2019.

Plattformens funksjoner har de siste årene utviklet seg enormt, og idag er markedsførerens handlingsrom større og mer komplekst enn noen sinne. Facebook er blitt samfunnets viktigste offentlige rom, og her foregår planlegging, debatter, organisering, nettverking, dating, forretninger, promoteringer og nyhetsformidling.

 

Last ned den smarte publiseringsplanen

 

Digital-kreatv-markedsfører

 

Utnytter du som markedsførerer potensialet i Facebook?

Facebook passer for alle bedrifter som ønsker å bygge ekte relasjoner til sitt publikum. Plattformen gir markedsførere uendelige muligheter til å lage og distribuere kvalitetsinnhold til akkurat de som de ønsker å snakke med. Facebook har også blitt et verdifullt verktøy for salgs- og kundeservicemedarbeidere.

OBS: Dersom du oppretter en Facebook-side uten noen plan eller strategi for hvordan du vil bruke den kommer du ikke til å få noen effekt av den.  "Skikkelig" Facebook-markedsføring krever et gjennomtenkt og langsiktig engasjement.

Men vi kan love deg at du vil få igjen for innsatsen!

Slik lykkes du med Facebook i 2019!

Facebook-sider


En Facbook-side er utgangspunktet for all markedsføring på Facebook. En side kan representere en musiker, et prosjekt, en merkevare eller en bedrift, men en profil er forbeholdt individuelle privatpersoner.

NB:  Har du alt opprettet en side? Gå videre og les om hvordan du kan bruke Facebooks enorme databank for å skreddersy målgrupper under Publikum . Vil du lese om hvordan du utnytter potensialet i Eventer, Grupper og Facebook Live finner du det under Virkemidler.   Hvis du er mer opptatt av sponsede innlegg eller Facebook Business Manager finner du dette under Annonsering.

 

Opprett en Facebook-side

For å komme i gang med merkevarebygging og markedføring av et produkt, en merkevare, en tjeneste, et arrangement eller et tilbud trenger du først og fremst en Facebook-side. Facebook-siden er bedriftens Profilside. Her kan du bygge en følgerliste,  publisere innhold helt gratis og kommunisere med kunder og samarbeidspartnere.

 

1. Opprett en side

Opprett en Facebook side og følg veiledningen, gi siden et navn og en kategori. Velg kategorien som passer best for din virksomhet. Begynn å skrive, så får du opp mulige kategoriforslag i en rullgardinmeny.  


hvordan-opprette-facebookside-Oktanoslo

 

2. Legg til profilbilde og forsidebilde eller video

Legg til profilbilde (logo) og et forsidebilde eller video som representerer organisasjonen eller merkevaren.

3. Velg et brukernavn til siden din

Lag et brukernavn til siden din. (Det kan gjerne være det samme som sidenavnet hvis dette er ledig.) Brukernavnet redigerer du under profilbildet i siden du nå ser. 

Hva vitsen med brukernavnet er? Jo, blant annet er det brukernavnet som danner URL-en til Facebook-siden din, slik at når vi registrerte vårt brukernavn OktanOslo ble vår Facebook-link  https://www.facebook.com/OktanOslo/


 

4. Legg til en Call To Action

Legg til en Knapp, med en Call To Action. Det kan være å besøke eller kjøpe noe fra siden din. Muligheten for å legge til knapp er tydelig plassert til høyre i skjermbildet. Du kan velge den kategorien som passer best nå og endre siden dersom du ønsker det.

 

Screenshot som viser menyvalget for sidekategorier

 

5. Administrerer sideroller og publiseringstillatelse

Noe av det fine med Facebook-sider kontra de personlige profilene er at du kan dele tilganger og ansvar med kolleger og andre samarbeidspartnere.  Gå til instillinger i høyre hjørne. I innholdslisten til venstre velger du fanen for sideroller.

 

 

De som skal være bidragsytere på siden din kan tildeles forskjellig ansvar.  Administrator er superbrukeren som har alle tillatelser. Redaktøren kan publisere og administrere innlegg. Moderatoren kan kommunisere via Messenger og kommentere innlegg, og annonsøren kan opprette og styre annonsering, mens analytiker kan se resultater og ta ut rapporter.

 

Skjermdump som viser vinduet hvor sideroller defineres på Facebook.

 

6. Skreddersy dine behov for varslinger

Øverst til høyre på siden finner du menyen for sidesinnstillinger. Under kategorien varsler kan du definere hvilke hendelser knyttet til din Facebook-side du ønsker å varsles om. Når noen klikker, liker eller kommenterer kan du nemlig få varsler (notifications) i Facebook-appen og brukergrensesnittet.  Du kan også få varsler via SMS eller epost om  spesifikke hendelser som er ekstra viktig for deg. Tenk deg om når du prioriterer hva du vil varsles om, og hva som kan få "gå sin gang". Det er sannsynligvis nødvendig å få epost hver gang noen har likt ett av innleggene dine, men hvis noen sender deg et spørsmål i innboksen er det kanskje viktig å kunne svare relativt raskt. 

 

 

7. Inviter til engasjement

Nå som du har bygget opp grunnstrukturen til siden sin er det viktig å få liv i den. Her er noen tips til å komme i gang:

  • Inviter venner og kolleger til å like siden. Du (og de andre i teamet) har lov til å invitere egne venner til å like siden.
  • Lik og følg sidene til samarbeidspartnere og øk sjansen for at de vil like og følge deg,
  • Publiser ditt første innlegg! Kom i gang, og fortelle verden hvorfor denne siden eksisterer. 
  • Hva med å lage en introduksjonsvideo som kan tagges til toppen av siden?
  • Lag en innholdsplan, fordel ansvar og kom i gang med å lage godt innhold du kan dele på siden din.

 

New call-to-action

Publikum


Publikum-Facebook

Facebook har en uslåelig mengde demografisk informasjon og innsikt i menneskers adferd, interesser, relasjoner og planer. Ingen annen plattform gir per i dag større muligheter for å nå ut til de riktige menneskene med det riktige budskapet.  Som brukere av Facebook legger vi alle igjen enorme mengder data som forteller noe om hvem vi er, hvor vi er i livet og hva vi mener og står for. Dette er rett og slett en gavepakke til deg som markedsfører når du skal segmentere ditt publikum. 

Det finnes to hovedretninger innen målretting av annonser på Facebook;

Bred målretting: Du går bredt ut og overlater til Facebooks algoritme å finne brukere som vil engasjere seg i annonsene dine for lavest mulig kostnad.

Spesifikk målretting: Definer ditt eget publikum basert demografisk innsikt, egne data eller eller dannelse av speilpublikum.

Avhengig av hvor komplekse kampanjer du vil kjøre, og hvor stort budsjettet ditt er kan det være lønnsomt å operere med flere målgrupper, samt  bruke A/B-testing og dynamiske annonser for å finne frem til den/de mest lønnsomme publikummene.

Er du ute etter å nå millennials eller generasjon Z? Les mer om generasjonsforskjeller og nye medievaner her. 

 

Livshendelse-nyforlovet-maalgruppe

 

Demografisk innsikt

Vil du snakke med nyforlovede eller noen som nettopp har fått barn? Kanskje er det studenter som er den viktigste målgruppen din? Den demografiske innsikten i Facebook-plattformen lar deg segmentere og bygge målgrupper med utgangspunkt i alder og kjønn, utdanningsnivå, stillingstitler, forholdstatus og geografisk lokasjon. Bruk demografisk presisjon og nå ut til en bestemt aldersgruppe i en by, noen som nettopp har byttet jobb, fått baby eller giftet seg. 

 

yoga-populær-hobby

 

Livsstil og interesser

Facebook vet masse om menneskers interesser og hobbyer basert på deres tidligere reaksjoner på innlegg og sider fra ulike kategorier. Hvis man tidligere har likt eller klikket på poster fra reislivsoperatører havner man i kategorien reiselivsinteresserte.

Du som markedsførerer kan bruke kriterier som bygger på flere interesser (reiseglade som også liker å lage mat)  eller noen som har en av flere mulig mulige interesser (yoga eller friidrett). Det er ikke alle kategorier som er tilgjengelige for norsk publikum (for eksempel inntekt) men det er overraskende mange hobbyer og preferanser som er mulig å målrette på.  Bruk søkefeltet for å finne det du leter etter eller bla gjennom kategoriene som Facebook har organisert.

 

 

Retargeting

Retargeting, eller remarketing som det også kalles, gir deg mulighet til å nå ut til personer som allerede har vist interesse for ditt produkt gjennom å besøke nettsiden din eller engasjere seg i innholdet ditt på Facebook. Dette er en svært effektiv form for markedsføring dersom det brukes på riktig måte.

Under egendefinert publikum kan du laste opp kundelister (obs: husk GDPR), du kan bruke data samlet inn gjennom Facebook-pikselen du har innstallert på nettsiden eller bruke data Facebook har samlet inn om de som har samhandlet med siden og annonsene dine.

 

Virkemidler


Facebook har bygget et univers av kommunikasjonsmuligheter, og det er mange spennende virkemidler du som annonsør kan dra nytte av i tillegg til sponsede innlegg og annonser. 

 

Facebook-Live-med-chat

 

Facebook Live

Facebook Live kom som en farsott og ble mye brukt det første året, siden har det stilnet noe, i allefall her i Norge. En vel planlagt Facebook Live-sending er en fantastisk måte å dele lengre videoinnhold som engasjererer følgere. Med en god plan og et gjennomtenkt (og gjerne gjentagende) konsept er det mye å vinne på å inkludere Facebook Live i markedsplanen.

Viktigst av alt er kvalitet og verdi til seerene. Det hjelper ikke å få medvind fra algoritmen dersom budskap og videokvalitet ikke holder mål. Noe av det fine med Facebook Live er synligheten sendingene får i algoritmen og muligheten til live dialog med seere og kunder mens det foregår. 

 

Her er noen tips til deg som vil teste ut live:

  • Annonsér på forhånd at du kommer til å streame slik at følgerne dine er forberedt og klar for begivenheten.
  • Vis takknemlighet til de som velger å se på sendingen din. Gjerne hils og anerkjenn seerne ved navn.
  • Invitér gjerne relevante gjester og del skjermen med dem, dette har Facebook laget en super funksjon for.
  • Be seerne om klikke på følge-knappen under Live-sendingen. Slik er de garantert å få beskjed neste gang du streamer.

Du kan selvsagt streame live på Facebook via mobilen din, men det finnes også en lang rekke smarte verktøy du kan integrere for en enda proffere og mer skreddersydd sending basert på dine behov.

Finn ut mer om mulighetene og hvordan du rigger en Facebook-Live sending på Facebooks egen veileder.


gruppe med unger

 

Facebook Grupper

På Facebook finnes det grupper for alt fra småbarnsmødre og sopplukkere og tilhengere av økologisk hagebruk. Algoritmen til Facebook favoriserer innhold publisert i våre mest brukte grupper når den skal avgjøre hva vi seer i newsfeeden. 

For noen bedrifter og organisasjoner kan det gi mening å opprette en gruppe, for eksempel for eksisterende kunder eller brukere av en tjeneste. I en gruppe er det enkelt for medlemmer å starte og drive diskusjoner. Facebook har fremhevet gruppenes synlighet i appen, noe som kan sees som en del av et bredere skiftet vi ser, fra offentlige delinger til dialoger og diskusjoner i lukkede og mer private rom. Facebooks egen forskning viser at grupper opplever mye mer engasjement enn sider, og de nye algoritmene favoriserer innlegg fra grupper. 

Å opprette og opprettholde en Facebook-gruppe krever arbeid og en god plan, men det kan være en fin måte å tilby publikum noe de opplever som verdifullt. Et godt eksempel er Dagens Næringsliv som har laget en lukket gruppe hvor kvinner kan diskutere og dele erfaringer knyttet til karriere og økonomi i et kjønnsperspektiv DN Kvinner – for deg som er interessert i økonomi og likestilling


 

Messenger

Messenger er Facebooks enormt populære direktemeldingstjeneste. De siste årene har Messenger, som har sin egen app utviklet seg til å nærmest bli en selvstendig markedsføringsplattform i Facebook-universet. Mange bedrifter og organisasjoner benytter messenger både i markedsføring og på kundeservice.

Har du vurdert  bruke Facebook Messenger for å få kontakt med kundene og besøkende?

I følge Facebook er det mer enn 2 milliarder meldinger som sendes mellom mennesker og bedrifter hver måned. Det er tydelig at flere å flere fortrekker meldinger og chat som kommunikasjonsform.

Messenger-markedsføring gir deg mulighet til å føre en mer dialogbasert samtale med kunder og kundeemner enn tradisjonell e-postmarkedsføring. Dette gir bedrifter, spesielt mindre virksomheter, en unik mulighet til å utvikle relasjoner og bygge tillit. Det er tryggere, mer personlig og intimt enn å engasjere seg i dialoger på Facebook-veggen.

 

Hvordan bruke Messenger Marketing?

  • Dele innhold (på samme måte som du ville brukt epost/nyhetsbrev)
  • Kundeservice
  • Leads generering
  • Chat bots

Her finner du Facebooks egen veiledning for bedrifter som ønsker å ta i bruk Messenger.

 

Arrangementer

 

Facebook Arrangementer

Visste du at…

  • Over hele verden bruker 700 millioner mennesker Facebook-arrangementer hver måned for å markedsføre begivenhetene sine i følge Hootsuite?  
  • I følge samme kilde er det 35 millioner mennesker som ser på et offentlig arrangement på Facebook hver dag?
  • At du til og med kan selge billetter direkte på din arrangementside uten at brukeren selv trenger å forlate Facebook?

For å opprette et arrangement kan du bare klikke på opprett arrangment-knappen og følger instruksjonene. Facebook er flinke på å lede deg gjennom prosessen. 

 

 

Her er noen ting det er viktig å være nøye når du setter opp arrangementet:

  • Husk å velg siden din som avsender så ikke du personlig står oppført som vert.
  • Velg et interessant og beskrivende bilde (det sier mer enn tusen ord)
  • Vær nøye og fyll ut alle detaljene for å øke sjansene for respons
  • Legg gjerne til medverter dersom du har samarbeidspartnere
  • Før du legger penger på promotering er det lurt å promotere arrementet organisk, og det handler om å bruke nettverket ditt, både kolleger, familie og venner! Jo flere som trykker “Skal” eller kommenterer i arrementsfeeden jo mer organisk synlighet får du.
  • Sørg for økt synlighet ved å bruke litt penger på å booste arrangementet.

Annonsering


Snip20190917_10

 

Fremme innlegg

Hvis du er ute etter en rask løsning som lar flere personer se Facebook-postene din kan fremming av poster være et alternativ. Ved å fremme en post betaler du for økt synlighet for innlegget ditt.  Slik gjør du det:

Når du er logget inn på Facebook-siden din og ser posten du ønsker å øke synligheten for skal du se en “knapp” som sier frem innlegg.

 

Frem-innlegg

 

Når du har klikket på "Frem innlegg" får du opp en dialogboks som ber deg om å oppgi dine målsetninger med fremmingen.

  • Du kan definere ditt publikum. Nå ut til folk som liker siden din fra før eller design et egendefinert publikum basert på demografi og geografi.
  • Velg om du vil inkludere en knapp med handlingsoppfordring og velg eventuelt din landingsside.
  • Definer ditt budsjett og velg en start- og sluttdato.
  • Legg inn en betalingsløsning.

Voilá, nå kan du klikke på "frem innlegg" og sende posten inn til Facebook for godkjenning til "å gå på lufta". De fleste poster blir godkjent, men banning, krenkelser, rasisme og ulovlige produkter blir selvfølgelig avvist. Annonser med mye tekst i bildet blir heller ikke godkjent. De fullstendige retningslinjene for Facebook-annonser finner du her.

 

Fremming_valgmuligheter

 

Bør jeg egentlig bruke “fremming" av innlegg?

Når du har lagt ut en inspirerende/lærerik/velformulert/selgende post på siden din og reaksjonene uteblir kan det være fristende å trykke på “frem innlegg knappen”- men tenk deg litt om før du tar sjansen på å bruke annonsekronene dine der. For selv om det gir deg visse begrensede muligheter for målretting er det svært begrenset med du får mulighet til i Annonseadministrasjon eller Business Manager.

 

Kom i gang med Facebook Annonseadministrasjon

I annonseadministrasjonen, Facebooks mer avanserte (men fremdeles enkle) annonseverktøy, får du mye større valgmuligheter som øker potensialet for å nå dine mål. 

Her kan du rigge en kampanje for å oppnå spesifikke handlinger som konverteringer (salg eller registreringer på nettside) eller visninger av en video. Facebook kan da med all sin data og avanserte  algoritmer finne de personene som mest sannsynlig vil utføre de handlingene du er ute etter. 

I verktøyet for annonseadministrasjon finnes det utallige valgmuligheter for å definere ditt publikum og bygge målgrupper. Se kapittelet om publikum for mer inspirasjon.

Verktøyet tilbyr så mange muligheter for skreddersøm av annonsekampanjer at vi ikke kan ta for oss alle her, men Facebook har en svært grundig trinn for trinn-guide for deg som vil ta i bruk Annonseadministrasjon.

 

Facebook Business Manager

Å  ta bruk Facebook Business Manager er este steg opp hvis du har behov for enda flere muligheter for analyse, innsikt, koordinering, planlegging og organisering. Business Manager er egnet for byråer og store bedrifter som håndterer mange annonsekontoer, sider og betalingsløsninger.

 

Annonseformater på Facebook

  • Bildepost med tekst, bilde, link og knapp
  • Videopost med tekst, bilde, link og knapp
  • Karusellannonser (flere bilder publikum kan bla i)
  • Kundeemneannonser 
  • Hurtigvisninger (kanvas).

Fullstendig oversikt og spesifikasjoner for hvert annonseformat finner du her.

Facebook Analyse er et gratis analyseverktøy du som annonsør har tilgang til. Du kan bruke Facebook Analyse til å forstå hvordan folk samhandler med siden og annonsene dine.

Analyse gir deg omfattende demografisk informasjon (for eksempel alder og kjønn) for folk som har reagert på annonsene dine. Du kan se tidspunkter og ukedager som har fungert best, og du kan dele dem inn i trakter, kohorter og opprette filtrerte visninger av alle dine målinger. Analyseverktøyet finner du her.