Nettsider og digitale virkemidler

Nettsider-coverbilde-oktan-oslo

Innhold

  1. Nettsider tilpasset bedriftens behov
  2. Søkemotoroptimalisering - SEO
  3. Innsikt og webanalyse

Nettsider tilpasset bedriftens behov


Nettsiden blir skreddersydd bedriftens behov og for å nå ut til de rette målgruppene.

For å få til det, gjennomfører vi først et forprosjekt sammen med deg. Her setter vi overordnet mål og setter opp nøkkelmåltall. Det gjør deg i stand til hele tiden å se om dine nettsider bidrar på den måten du ønsker.

Se eksempler på hjemmesider:
Nordisk boligsertifisering  |  Fellestiltakene  |  Stefanus

Illustrasjonsbilde til hjemmesider og digitale virkemidler mønster

 

Design nettsider

Ingen bedrifter er like, og i kommunikasjon tror vi ikke på “one-size-fits-all”. Utseendet og funksjonen på nettsidene designes og skreddersys spesielt for deg.  Du får unike nettsider som du er alene om, og har mulighet til å legge til spesialløsninger og ønsker på en rask og enkel måte.

Dersom du har endel av kjøpstrakten din på nettsidene, kan vi hjelpe deg å få bedre konvertering. Designet kodes for hånd i CSS og HTML.

 

Anerkjente publiseringssystem

Som publiseringssystem bruker vi anerkjente løsninger. Dette sikrer hyppige oppdateringer. Vi leverer oftest på Netflex-plattformen eller WordPress sin løsning, Har du et sterkt ønske om en annen PHP-basert publiseringsløsning kan vi hjelpe deg med det også.

Netflex er en ekstremt sikker og brukervennlig plattform med mange muligheter og fokus på enkelhet i administrasjon og vedlikehold av websiden, samt gode muligheter for vekst og utvidelse. Som bruker har du tilgang til alle stilark, maler og javascript dersom man ønsker dette. Alt kan vedlikeholdes og endres direkte i nettleseren, og man kan i utgangspunktet bruke hvilken som helst slags leverandør for å gjøre tekniske endringer på nettsidene.

Fleksibiliteten og hurtigheten i Netflex og WordPress tiltaler oss. Det gode med open source programvare er at nesten uansett hvilken utfordring man står ovenfor, så er det noen som har stått overfor den samme. Med open source kildekode kan man stå på skuldrene til de som har taklet utfordringene før.

“I strive for two things in design: simplicity and clarity. Great design is born of those two things.”
Lindon Leader

 

Søkemotoroptimalisering - SEO


Søkemotoroptimalisering – bedre kjent som SEO (Search Engine Optimization) er en prosess som påvirker en nettsides synlighet og rangering i søkemotorenes søkeresultater.

9 av 10 benytter i dag søkemotorer som Google, Bing og Yahoo for å finne informasjon på internett. Derfor er søkemotorer en av de aller viktigste kanalene for markedsføring på nett.

Illustrasjonsbilde til søkemotoroptimalisering kikkert


Hvordan fungerer søkemotoroptimalisering?

Google har over 200 faktorer i sin algoritme som påvirker søkeresultatet. Algoritmen er bygget slik at den skal vise søkeresultatet som er mest relevant for deg. Og dette blir levert på omkring et halvt sekund. Kvalitet og hurtighet er viktig for Google.

Måten en nettside er utviklet på vil påvirke hvordan nettsiden rangeres i søkeresultatene. Nå som hastighet og mobiltilpassede nettsider er sentralt i SEO må vi sørge for at siden er optimalisert for dette. Bedrifter med trege nettsider som ikke er mobiltilpasset vil bli nedprioritert av søkemotorene. Det vil resultere i at bedriften mister mange potensielle kunder.

 

Presentasjon av innhold på nettsiden i kombinasjon med søkeord

Å skape relevant og interessant innhold er med på å skape relevante søk. Å dekke brukernes behov for informasjon samt finne finne gode søkeord og søkefraser er sentralt.

 

Analyse og sporingsverktøy for måling av resultater

Vi benytter verktøy som Google Analytics, Google Search Console og BingWebmaster Tools for å måle trafikk og sette opp sporinger av kampanjer og konverteringer. Våre utviklere vil følge med på statistikken og gjennomføre nødvendige endringer og tester for optimal konvertering.

 

Les mer om hvorfor SEO er avgjørende for din bedrift

Les om hvordan du kan nå tabelltoppen i SEO som Rosenborg

 

7 tips til søkemotoroptimalisering

Her har du noen få tips som kan hjelpe deg på veien.

  1. SØKEORD
    • Bruk et nøkkelordverktøy for å finne ut hvilke søkeord og søkefraser publikum bruker i Google.
  2. INNHOLD
    • Lag innhold med høy kvalitet som svarer på det brukerne søker etter. Sørg for å beskrive alle produkter og tjenester så godt som mulig.
  3. OVERSKRIFTER
    • Bruk gode overskrifter i tekstene dine som er relevante med tanke på innholdet ditt.
  4. BILDER
    • Pass på å bruke gode bilder som illustrerer dine tjenester eller produkter. Vær nøye med beskrivelsene.
  5. STRUKTUR
    • Sørg for god struktur på nettsiden din. Det viktigste innholdet bør ligge tidlig i strukturen.
  6. MOBIL
    • I mange tilfelle bruker de besøkende en mobiltelefon når de ser på siden din. Det er derfor viktig å sørge for at nettstedet ditt ikke bare er mobiltilpasset, men mobilvennlig.
  7. HASTIGHET
    • Tålmodighet er en knapp ressurs. Websidene dine må laste raskt så ventetiden blir så liten som mulig for de besøkende.

 

“The objective is not to ‘make your links appear natural’;
the objective is that your links are natural.”
Matt Cutts

 

Innsikt og webanalyse


Webanalyse gir verdifull innsikt i trafikk og brukeradferd på et nettsted. Det handler om å identifisere målgruppene, forstå deres digitale adferd og tilpasse kommunikasjon og innhold etter dette.

 

 

De siste årene har vi sett hvordan matematikk og analyse har gjort sitt inntog i markedsføring. Ved hjelp av kraftige dataverktøy har vi fått helt nye muligheter til å måle hvordan markedsføringen virker, både online og offline. Med denne kunnskapen ser vi hvordan de forskjellige markedsføringstiltakene fungerer og hvilke resultater som oppnås. Basert på denne innsikten kan vi gjøre løpende justeringer i aktivitetene for å maksimere effekten og utbytte av investeringene som gjøres. Oktan har både kompetansen og verktøyene for å tilggjengligjøre denne teknologien. Vi definerer klare mål for kampanjer og aktiviteter og overvåker måloppnåelse og effekt.

I tett samarbeid med vårt søsterselskap Respons Analyse gjennomfører vi i tillegg brukertesting, merkevaremålinger, omdømmemålinger, kampanjemålinger, kundeundersøkelser, fokusgrupper og dybdeintervju. 

Vi benytter en rekke verktøy til analyse, måling og innsikt som blant annet Google Analytics, Google Search Console, Bing Webmaster Tools og Moz.

 

Google Analytics

Google Analytics er et fantastisk analyseverktøy for nettsider. Det er tilgjengelig for alle og koster ikke noe å benytte. Med Google Analytics kan du få innsikt i trafikken til nettsiden din, se hvor i verden du får besøk fra, hva de finner interessant, om de benytter mobil eller PC og mye mer. I tillegg kan du måle salg, nedlastninger, innsending av skjemaer og alle andre former for konverteringer.

 

Google Tag Manager

Med Google Tag Manager kan du administrere tagger som gjør at du raskt og enkelt kan oppdatere tagger og kodebiter på nettstedet eller i mobilappen din, for eksempel tagger for trafikkanalyse og optimalisering av markedsføring. I stedet for å redigere nettstedskoden din, kan du legge til og oppdatere egendefinerte tagger fra AdWords, Google Analytics, Floodlight og tredjeparter via brukergrensesnittet i Tag Manager. På denne måten reduseres forekomsten av feil, og du slipper å engasjere en utvikler til konfigureringen av tagger.

 

“To think or not to think? That is the new question.”
Nadina Boun, The Thinking Man, Paralysis by Analysis