Nettsider og digitale virkemidler

Nettsider-coverbilde-oktan-oslo

Innhold

  1. Nettsider tilpasset bedriftens behov
  2. Webdesign og UX
  3. Universell utforming
  4. Søkemotoroptimalisering - SEO
  5. Innsikt og webanalyse

Nettsider tilpasset bedriftens behov


Nettsiden blir skreddersydd bedriftens behov og for å nå ut til de rette målgruppene.

For å få til det, gjennomfører vi først et forprosjekt sammen med deg. Her setter vi overordnet mål og setter opp nøkkelmåltall. Det gjør deg i stand til hele tiden å se om dine nettsider bidrar på den måten du ønsker.

Se eksempler på hjemmesider:
Nordisk boligsertifisering  |  Fellestiltakene  |  Stefanus

Illustrasjonsbilde til hjemmesider og digitale virkemidler mønster

 

Ingen bedrifter er like, og i kommunikasjon tror vi ikke på “one-size-fits-all”. Utseendet og funksjonen på nettsidene designes og skreddersys spesielt for deg.  Du får unike nettsider som du er alene om, og har mulighet til å legge til spesialløsninger og ønsker på en rask og enkel måte.

Dersom du har endel av kjøpstrakten din på nettsidene, kan vi hjelpe deg å få bedre konvertering. Designet kodes for hånd i CSS og HTML.

 

Anerkjente publiseringssystem

Som publiseringssystem bruker vi anerkjente løsninger. Dette sikrer hyppige oppdateringer. Vi leverer oftest på Netflex-plattformen eller WordPress sin løsning, Har du et sterkt ønske om en annen PHP-basert publiseringsløsning kan vi hjelpe deg med det også.

Netflex er en ekstremt sikker og brukervennlig plattform med mange muligheter og fokus på enkelhet i administrasjon og vedlikehold av websiden, samt gode muligheter for vekst og utvidelse. Som bruker har du tilgang til alle stilark, maler og javascript dersom man ønsker dette. Alt kan vedlikeholdes og endres direkte i nettleseren, og man kan i utgangspunktet bruke hvilken som helst slags leverandør for å gjøre tekniske endringer på nettsidene.

Fleksibiliteten og hurtigheten i Netflex og WordPress tiltaler oss. Det gode med open source programvare er at nesten uansett hvilken utfordring man står ovenfor, så er det noen som har stått overfor den samme. Med open source kildekode kan man stå på skuldrene til de som har taklet utfordringene før.

“I strive for two things in design: simplicity and clarity. Great design is born of those two things.”
Lindon Leader

 

Kontakt oss for en prat

Webdesign og UX


Webdesign

Mobilen er nå blitt den viktigste plattformen for webdesign. Det er mobilen som brukes mest på nett, og det er på mobilen de store sprangene tas. Det er her brukerne er, alltid på farten – det er her de kommuniserer, navigerer og ser etter informasjon. Å ha et mobilvennlig nettsted er forretningskritisk – men vi glemmer ikke å gi brukerne dine en enda rikere opplevelse på desktop. De fleste av oss tilbringer tross alt mye tid på store skjermer også. Ikke minst videoinnhold er fremdeles bedre egnet på store skjermflater.

Den visuelle utformingen av siden din har betydning for hvor synlig du er på nett. SEO og innholdsstrategi er viktig, men Google belønner deg også når folk engasjerer seg på siden din. Hvis du fremstår som tydelig, relevant og imøtekommende øker du sjansen for å komme i kontakt med publikummet ditt. Tenk at du er vert og skal ta vare på gjester som kommer inn fra kulden – snakk med dem, by på noe godt og få dem til å smile! Noe så enkelt som et kontaktskjema kan gi brukeren en rik og tilfredstillende opplevelse, bare det gis omtanke nok.

liten jente med vr briller på oransje sirkel

 

UX

UX handler om brukeren. Å designe med fokus på UX er å løse menneskelige problemer ved å identifisere dem, velge og gjennomføre den beste løsningen.

Brukeropplevelse – eller UX – er den delen av designprosessen som handler om hvordan en person opplever å bruke et digitalt produkt. UX handler om opplevelse, følelser, intuisjon og ergonomi. Det spiller liten rolle om nettstedet du lager ser fantastisk ut, hvis de som bruker det blir frustrerte av ikke å finne frem. Og de skal ikke bare finne frem, de skal oppleve glede og nysgjerrighet mens de navigerer. De blir aldri forvirret, de blir aldri irritert og de får lyst til å bli bedre kjent med deg.

UX og webdesign overlapper hverandre på mange måter, men det er ikke helt det samme. Det visuelle designet bygger på merkevaren din, mens UX fokuserer på enkeltmennesket som møter nettstedet, tjenesten eller appen du tilbyr brukerne. Det vi tilstreber når vi jobber med UX er at brukeropplevelsen skal styrke merkevaren din, eller inntrykket folk har av din virksomhet.

Med god UX vil brukerne bruke mer tid på det du har å si, og de blir mer tilbøyelige til å vise interesse neste gang de støter på produktet ditt. Dårlig UX skremmer brukerne vekk, gjør dem likegyldige og lite responsive. Vær grei, og ta vare på gjestene dine!

 

Den som bare følger med henger etter

Ligger nettstedet ditt i forkant på mobil, eller henger det etter? Du kan bruke Googles Mobilvennlighets-test for å finne ut av det. Hvis Google liker siden din ligger du i forkant. Hvis ikke kan du ta kontakt med oss.

“Mobile is becoming not only the new digital hub but also the bridge to the physical world. That’s why mobile will affect more than just your digital operations – it will transform your entire business.”
Thomas Husson, Forrester Research

 

Universell utforming


Universell utforming gjør internett til et bedre sted for alle. Ifølge SSB har 15–20 prosent av befolkningen en form for funksjonsnedsettelse. 79 prosent i alderen 67–79 år bruker internett, en gruppe som oftere har nedsatt syn, hørsel og motorikk. Om disse må ringe eller sende brev i stedet for å kunne løse ting på egenhånd på nett, blir det dyrt for samfunnet.

God lesbarhet er bra for synshemmede og de som «bare» har glemt lesebrillene hjemme. At nettsidene kan brukes med tastaturet er bra for en med nedsatt motorikk og en med senebetennelse.

Å jobbe med universell utforming er en selvfølge i dag – i bunn og grunn handler det om å lage gode opplevelser på nett for flest mulig.

Søkemotoroptimalisering - SEO


Søkemotoroptimalisering – bedre kjent som SEO (Search Engine Optimization) er en prosess som påvirker en nettsides synlighet og rangering i søkemotorenes søkeresultater.

9 av 10 benytter i dag søkemotorer som Google, Bing og Yahoo for å finne informasjon på internett. Derfor er søkemotorer en av de aller viktigste kanalene for markedsføring på nett.

Illustrasjonsbilde til søkemotoroptimalisering kikkert


Hvordan fungerer søkemotoroptimalisering?

Google har over 200 faktorer i sin algoritme som påvirker søkeresultatet. Algoritmen er bygget slik at den skal vise søkeresultatet som er mest relevant for deg. Og dette blir levert på omkring et halvt sekund. Kvalitet og hurtighet er viktig for Google.

Måten en nettside er utviklet på vil påvirke hvordan nettsiden rangeres i søkeresultatene. Nå som hastighet og mobiltilpassede nettsider er sentralt i SEO må vi sørge for at siden er optimalisert for dette. Bedrifter med trege nettsider som ikke er mobiltilpasset vil bli nedprioritert av søkemotorene. Det vil resultere i at bedriften mister mange potensielle kunder.

 

Presentasjon av innhold på nettsiden i kombinasjon med søkeord

Å skape relevant og interessant innhold er med på å skape relevante søk. Å dekke brukernes behov for informasjon samt finne finne gode søkeord og søkefraser er sentralt.

 

Analyse og sporingsverktøy for måling av resultater

Vi benytter verktøy som Google Analytics, Google Search Console og BingWebmaster Tools for å måle trafikk og sette opp sporinger av kampanjer og konverteringer. Våre utviklere vil følge med på statistikken og gjennomføre nødvendige endringer og tester for optimal konvertering.

 

Les mer om hvorfor SEO er avgjørende for din bedrift

Les om hvordan du kan nå tabelltoppen i SEO som Rosenborg

 

7 tips til søkemotoroptimalisering

Her har du noen få tips som kan hjelpe deg på veien.

  1. SØKEORD
    • Bruk et nøkkelordverktøy for å finne ut hvilke søkeord og søkefraser publikum bruker i Google.
  2. INNHOLD
    • Lag innhold med høy kvalitet som svarer på det brukerne søker etter. Sørg for å beskrive alle produkter og tjenester så godt som mulig.
  3. OVERSKRIFTER
    • Bruk gode overskrifter i tekstene dine som er relevante med tanke på innholdet ditt.
  4. BILDER
    • Pass på å bruke gode bilder som illustrerer dine tjenester eller produkter. Vær nøye med beskrivelsene.
  5. STRUKTUR
    • Sørg for god struktur på nettsiden din. Det viktigste innholdet bør ligge tidlig i strukturen.
  6. MOBIL
    • I mange tilfelle bruker de besøkende en mobiltelefon når de ser på siden din. Det er derfor viktig å sørge for at nettstedet ditt ikke bare er mobiltilpasset, men mobilvennlig.
  7. HASTIGHET
    • Tålmodighet er en knapp ressurs. Websidene dine må laste raskt så ventetiden blir så liten som mulig for de besøkende.

 

“The objective is not to ‘make your links appear natural’;
the objective is that your links are natural.”
Matt Cutts

 

Innsikt og webanalyse


Webanalyse gir verdifull innsikt i trafikk og brukeradferd på et nettsted. Det handler om å identifisere målgruppene, forstå deres digitale adferd og tilpasse kommunikasjon og innhold etter dette.

 

 

De siste årene har vi sett hvordan matematikk og analyse har gjort sitt inntog i markedsføring. Ved hjelp av kraftige dataverktøy har vi fått helt nye muligheter til å måle hvordan markedsføringen virker, både online og offline. Med denne kunnskapen ser vi hvordan de forskjellige markedsføringstiltakene fungerer og hvilke resultater som oppnås. Basert på denne innsikten kan vi gjøre løpende justeringer i aktivitetene for å maksimere effekten og utbytte av investeringene som gjøres. Oktan har både kompetansen og verktøyene for å tilggjengligjøre denne teknologien. Vi definerer klare mål for kampanjer og aktiviteter og overvåker måloppnåelse og effekt.

I tett samarbeid med vårt søsterselskap Respons Analyse gjennomfører vi i tillegg brukertesting, merkevaremålinger, omdømmemålinger, kampanjemålinger, kundeundersøkelser, fokusgrupper og dybdeintervju. 

Vi benytter en rekke verktøy til analyse, måling og innsikt som blant annet Google Analytics, Google Search Console, Bing Webmaster Tools og Moz.

 

Google Analytics

Google Analytics er et fantastisk analyseverktøy for nettsider. Det er tilgjengelig for alle og koster ikke noe å benytte. Med Google Analytics kan du få innsikt i trafikken til nettsiden din, se hvor i verden du får besøk fra, hva de finner interessant, om de benytter mobil eller PC og mye mer. I tillegg kan du måle salg, nedlastninger, innsending av skjemaer og alle andre former for konverteringer.

 

Google Tag Manager

Med Google Tag Manager kan du administrere tagger som gjør at du raskt og enkelt kan oppdatere tagger og kodebiter på nettstedet eller i mobilappen din, for eksempel tagger for trafikkanalyse og optimalisering av markedsføring. I stedet for å redigere nettstedskoden din, kan du legge til og oppdatere egendefinerte tagger fra AdWords, Google Analytics, Floodlight og tredjeparter via brukergrensesnittet i Tag Manager. På denne måten reduseres forekomsten av feil, og du slipper å engasjere en utvikler til konfigureringen av tagger.

 

Kontakt oss for mer informasjon

“To think or not to think? That is the new question.”
Nadina Boun, The Thinking Man, Paralysis by Analysis